jueves, 3 de diciembre de 2020

2. Jocs tradicionals al meu poble.


Jo vaig nàixer i vaig créixer a València, però de xicotet passava molts estius al poble on van nàixer els meus avis. No obstant això, La Pesquera, el meu poble, a l'ésser de la província de Conca, no té cap tradició de jugar a la pilota valenciana.

El meu iaio, fa molts anys, em contava que quan ell era xicotet li agradava jugar a les boletes, la trompa i la billa, que es la versió de Castella-la Manxa de les birles.

També em va contar que quan era una mica més major jugava de vegades al boleo, que és un joc tradicional de la provincia de Conca. Se solia jugar en caminets de terra, amb boles d'entre 1,5 i 3 quilograms aproximadament. Se juga en equips de 2 a 4 persones i l'objectiu consisteix a llançar la bola el més lluny possible. També jugava de més major a jocs de cartes i als escacs, que me'ls va ensenyar i els vam practicar moltes vegades.


Ací podeu veure gent jugant al boleo

No sé què jocs jugaven els meus besavis i les generacions anteriors, però no crec que foren molt diferents perquè són jocs populars i arrelats en la societat de la zona.

No obstant, les vegades que he anat al meu poble no he vist xiquets jugant al carrer als jocs tradicionals, segurament perquè cada vegada la població és més escassa i envellida, perquè les noves generacions prefereixen viure a les ciutats, on hi ha més oportunitats educatives i laborals. Per aquestos motius, entre altres, s'estan perdent les tradicions que han estat lligades a la cultura del poble durant anys.

3 comentarios:

  1. Esta entrada me ha parecido interesante, ya que desconocía totalmente el juego del boleo y siempre es bueno aprender nuevos juegos. Además, tal y como lo explica me ha quedado bastante claro. Igual hubiese añadido un vídeo o más aspectos sobre los materiales, si apostaban, etc. Pero la entrada en general está muy bien. La NOTA es un 8.

    ResponderEliminar
  2. Hola Noé, en aquesta entrada ens has contat molt bé els jocs populars i no tan popular que jugava el teu avi. La veritat es que és molt curiós i enriquidor aprendre les “tradicions” i jocs d’altres comunitats diferents a la nostra.

    L’únic aspecte que afegiria jo per a millorar aquesta entrada consistiria en indagar sobre els jocs populars o no tan popular que han jugat els teus pares i parlar sobre aquestos. Després parlaria sobre els jocs que has jugat tu quan eres menut i construiria amb totes les dades un eix temporal. Amb aquet eix temporal es podria apreciar l’evolució i els canvis que s’han produït en la societat en relativament, poc de temps.

    La nota que li ficaria a questa entrada és de 8’5.

    ResponderEliminar
  3. Després de llegir aquesta entrada, s'ha pogut observar que al ser els teus avantpassats d'una altra comunitat, era difícil que el teu avi haguera jugat a pilota. Tot i això, els jocs populars i tradicionals dels que ens parles, serien molt interessants treballar-los así a València, per exportar cultura i tradicions d'altra Comunitat diferent a la nostra. La meua nota és un 9.

    ResponderEliminar