martes, 8 de diciembre de 2020

5. Els esports alternatius covianos

 

Els jocs alternatius pretenen oferir noves possibilitats i perspectives a l'Educació Física, eixint dels esports convencionals, que, a vegades, no s'adeqüen al màxim als alumnes quant a coeducació i igualtat.

En una de les últimes sessions, es va tractar aquest tema dels esports alternatius i ens van parlar de dos d'ells: el colpbol i el datchball. El primer recorde haver-ho practicat alguna vegada en Primària, a més, l'any passat, durant les pràctiques, els meus alumnes també ho van jugar durant unes quantes setmanes. El datchball, en canvi, no ho havia sentit mai, però, després ens van dir que era una adaptació del dodgeball, per tant, també era més o menys conegut per a mi.

Pense que els dos esports  realment poden ser practicats a l'Educació Primària. Dins del currículum podrien adequar-se al bloc 5, que tracta sobre jocs i activitats esportives. Tots dos esports es poden practicar a partir de quart curs, perquè és quan en el currículum fan referència per primera vegada als esports alternatius. En el cas del datchball pot encaixar bé en aquesta curs, perquè en el Dectret 108/2014 apareix el dodgeball, que, com he esmentat anteriorment, és el joc a partir del qual es va adaptar el datchball. Pel que fa al colpbol, apareix explícitament com un esport alternatiu idoni per a cinqué de Primària.

Durant la sessió, a causa del Covid-19, ens vam veure obligats a prendre una sèrie de mesures de prevenció. Per exemple, l'ús del gel hidroalcohòlic, la separació en les graderies i l'ús del micròfon per part de la professora per tal de no llevar-se la mascareta en explicar els jocs. Pense que una altra possible adaptació per a previndre'ns de la malaltia, podria ser realitzar les classes a l'aire lliure, que no solament disminuiria el risc de contagi, sinó que facilitaria que els alumnes puguen recuperar-se abans dels esforços físics intensos malgrat portar mascareta.

A més, m'agradaria recomanar un altre esport alternatiu que siga apte per a treballar en Primària. Aquest esport es diu tripela, va ser inventat a Portugal i és una espècie de mescla entre futbol sala i handbol. És un esport col·lectiu d'invasió. És molt adequat per a aquests temps, ja que no es permet el contacte físic entre els jugadors.

Les regles bàsiques són: 
- La duració del partit és de 40 minuts en total, amb 2 parts de 20 minuts cadascuna.
- Es passa la pilota amb el peu i es rep amb la mà.
- Hi ha 2 equips i 5 jugadors per equip (un d'ells és el joker, una espècie de porter - jugador).
- No es poden fer més de tres passos amb la pilota a la mà, ni tenir-la més de tres segons.
- No es pot llevar la pilota de les mans a un oponent. 
- No es pot botar la pilota. 
- Substitucions il·limitades, però el nombre màxim de substituts són 7.
- Es pot llançar des de qualsevol part del camp. El gol des de dins de l'àrea val 1 punt i des de fora 2 punts. Si el que marca és el joker valen 2 i 3 punts respectivament. 
- El joker és l'únic que pot interceptar la pilota amb qualsevol part del cos, sempre que estiga dins de l'àrea, mentre que els altres jugadors han de fer-ho amb les mans. 

Materials:

Solament es necessita una pilota, pot ser de futbol, de futbol sala, d'handbol, etc.

Espai: 

Preferentment en un camp d'handbol, però pot servir qualsevol pabelló.

Ací us deixe un vídeo d'aquest curiós esport alternatiu, espere que us agrade!



4 comentarios:

  1. La NOTA es un 9. Considero que la entrada está muy completa y me gusta que recomiende algún deporte alternativo, ya que no lo conocía y cuanta más variedad de conocimiento tengamos, más beneficios sacaremos en nuestro oficio como docentes. Además, explica de manera clara y concisa este deporte y el hecho de adjuntar un vídeo en el que se está jugando, facilita también su entendimiento.
    Por otra parte, también veo importante que hable sobre las medidas tomadas a causa de la COVID-19, ya que es una situación extraordinaria que no sabemos si cuando ejerzamos todavía continuará, por lo que es necesario que conozcamos las medidas esenciales para poder desarrollar las clases de EF con total seguridad.

    ResponderEliminar
  2. Hola Noé, aquesta entrada també resulta molt interessant ja que no sols expliques el que feres a les sessions de la universitat, sinó que també ofereixes el teu punt de vista i alternatives als problemes que has pogut detectar.

    Com aspecte a millorar et recomanaria que per fer l’explicació de Tripela utilitzares una infografia per tal de que siga tot més visual i fàcil de comprendre.

    Pel que fa a la nota, considere que esta entrada es mereix un 9’5.

    ResponderEliminar
  3. Enhorabuena, es una entrada fantástico, no conocía este deporte alternativo y me ha encantado, has transmitido toda la información necesaria, además el video me ha parecido magnífico. Por otra parte, veo importante que has destaco tus puntos de vista, las medidas para poder hacer frente al civid-19 y seguir llevando la clase con normalidad, pero lo más importante con seguridad.

    La nota es de un 10

    ResponderEliminar
  4. Després de llegir aquesta entrada, he de donar-te la enhorabona, ja que ens has trasmés l'informació necessària tant de la pràctica vivenciada a la Universitat com l'explicació de Tripela. La meua nota és un 10.

    ResponderEliminar