jueves, 17 de diciembre de 2020

7. Currículum EF


En aquesta entrada valoraré, des del meu punt de vista, l'actual currículum d'Educació Física, basant-me en el Decret 108/2014, de 4 de juliol, del Consell, pel qual establix el currículum i l’ordenació general de l’Educació Primària a la Comunitat Valenciana.

Es divideix en 5 blocs, que són els següents:
1- Coneixement corporal i autonomia.
2- Habilitats motrius, coordinació i equilibri. Activitats en el medi natural.
3- Expressió motriu i comunicació.
4- Activitat física i salut.
5- Jocs i activitats esportives.

L'Educació Física no és simplement jugar al futbol o al bàsquet, sinó que és important treballar totes les seues possibilitats i vessants. No podem, per tant, oblidar-nos d'elements rellevants que apareixen en el currículum, com són, per exemple, el desenvolupament de la motricitat, l'expressió corporal, l'orientació espacial i la higiene, entre molts altres.

Personalment, els aspectes més interesants per a mi són:

  • La presència de continguts que fomenten un estil de vida actiu i saludable, posant l'accent principalment en una dieta equilibrada, hàbits d'higiene corporals i posturals, la realització regular d'exercici, la importància d'un bon descans, de mantindre's allunyat de pràctiques nocives, etc.
  • La incorporació al currículum d'esports alternatius, que, en molts casos, poden aportar majors beneficis a l'alumnat que els esports consolidats, perquè solen adaptar-se millor al context educatiu, permetent una major participació i motivació d'aquells alumnes i alumnes que no solen gaudir tant de l'Educació Física. Alguns d'aquests esports alternatius són el colpbol, el korfbol, floorball, dodgeball, kinball, etc.
  • La conscienciació dels alumnes sobre les diferents realitats físiques d'altres persones, aprendre a respectar-les i treballar l'empatia mitjançant activitats de role-playing. L'aspecte negatiu és que solament es troba aquest tipus de contingut en el bloc 1 de 6é de Primària, pense que podria treballar-se també en cursos més baixos.

No obstant això, no hem de pensar que ja està tot fet. Trobe a faltar, per exemple, majors referències a l'adaptació de jocs i esports per a aquells alumnes i alumnes amb necessitats especials. 

En conclusió, hi ha aspectes positius en el currículum d'Educació Física de Primària, però encara es pot millorar de moltes formes diferents. Aqueix és, per tant, el camí a seguir, ja que és necessari que l'educació es vaja desenvolupant i adaptant sobre la base dels canvis i avanços de la societat.



3 comentarios:

  1. La NOTA de esta entrada es un 9,5. Me gusta, porque reflexiona sobre el currículum de Educación física, sin hacer únicamente un copia y pega sobre los aspectos que aparecen en él, sin sentido o contextualización, sino que aporta sus opiniones, reflexiones y puntos de vista.

    ResponderEliminar
  2. Bon dia Noé, aquesta entrada està molt bé elaborada i redactada; considere que has argumentat molt bé el teu punt de vista.

    Bon treball!!

    La nota que crec que es mereix aquesta entrada és de 10.

    ResponderEliminar
  3. Buenos días. La entrada me ha parecido adecuada para la información que se pedía, es de las más elaboradas que he podido ir leyendo en los demás blogs. Has dado tu opinión y eso favorece siempre las entradas.
    Te pongo un 10, enhorabuena

    ResponderEliminar